Μια ενδιαφέρουσα επεξεργασία των επιπτώσεων του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου «σφαγείου» (4254/14) στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα έγινε από το τμήμα εργατικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ. Σε αυτή μπορείτε να βρείτε συγκεντρωμένα τα κύρια σημεία του νέου νόμου που επηρεάζουν αρνητικά τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
Δείτε το σχετικό ενημερωτικό κείμενο
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ – ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΛΥΝΟΜΟΥ 4254/2014
Η
κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου με το πολυνομοσχέδιο, που μετά από
πραξικοπηματικές, αντισυνταγματικές, αντιδημοκρατικές διαδικασίες και με οριακή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, έγινε νόμος του κράτους( Ν. 4254/2014 ),
προσπαθεί να κατεδαφίσει ακόμα περισσότερο μισθούς, εργασιακά
δικαιώματα, συντάξεις και κοινωνικές παροχές, επαγγέλματα και
παραγωγικές υποδομές.
Παρακάτω γίνεται αναφορά στα σημαντικότερα σημεία του πολυνόμου 4254/2014 που σχετίζονται με εργασιακά και ασφαλιστικά θέματα
προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για τις αντεργατικές διατάξεις που
περιλαμβάνει και τις οποίες η κυβέρνηση με τη βοήθεια των ΜΜΕ της
διαπλοκής προσπάθησαν επιμελώς να αποκρύψουν από την κοινωνία.
Τέλος,
ας μην ξεχνάμε ότι η κυβέρνηση αφήνει για μετά τις ευρωεκλογές
–προκειμένου να αποφύγει την πολιτική συντριβή- τις πιο επώδυνες κρυφές
συμφωνίες της με την τρόικα για απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και
την υπονόμευση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της απεργίας
και συνολικά του συνδικαλισμού.
Α) ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
1. Κατάργηση των περιορισμών στην ενοικίαση εργαζομένων, η οποία ανάγεται σε κυρίαρχη μορφή απασχόλησης
- Η προσωρινή απασχόληση (ενοικίαση) μέσω ΕΠΑ (εταιρειών προσωρινής απασχόλησης), μια ακραία και απάνθρωπη ευέλικτη εργασιακή σχέση, αναβαθμίζεται πλέον σε καθολική -σχεδόν κυρίαρχη- μορφή απασχόλησης για το σύνολο των εργαζομένων, δημιουργώντας το
νέο εργασιακό πρότυπο του εργαζόμενου χωρίς σταθερό τόπο ή χρόνο
εργασίας, χωρίς συλλογικές συμβάσεις, χωρίς δικαιώματα απόλυσης, χωρίς
συνδικαλιστικά δικαιώματα.
- H δυνατότητα δανεισμού – ενοικίασης εργαζομένου δεν διέπεται πλέον από κανέναν απολύτως ουσιαστικό περιορισμό
καθώς καταργείται η βασική αρχή της υπάρχουσας νομοθεσίας σύμφωνα με
την οποία η δυνατότητα παραχώρησης μισθωτού από ΕΠΑ ίσχυε αποκλειστικά
για συγκεκριμένους λόγους που δικαιολογούνται από έκτακτες , πρόσκαιρες
και εποχιακές ανάγκες.
- Η μείωση στο ελάχιστο των περιορισμών απολύσεων στις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ενοικιαζόμενους εργαζόμενους
( 3μηνο για ατομικές , 6μηνο για ομαδικές απολύσεις ) δίνει τη
δυνατότητα στους εργοδότες να αντικαταστήσουν τους εργαζόμενους τους με
ενοικιαζόμενους, ενώ με την άρση της εξαίρεσης των οικοδόμων από το καθεστώς ενοικίασης αποκλειστικά στα μεγάλα έργα ( άνω των 10.000.000 ευρώ) δίνεται και το σχετικό δώρο στους «εθνικούς μας» εργολάβους.
- Επιπλέον,
μέσα από την ευρεία και απελευθερωμένη δυνατότητα οποιουδήποτε να
λειτουργεί μια ΕΠΑ ή ένα ΙΓΕΕ (ιδιωτικό γραφείο εύρεσης εργασίας), διαμορφώνεται ένα νέο, σύγχρονο πελατειακό σύστημα εμπορίας εργαζομένων και εκμετάλλευσης της εργασιακής απελπισίας για επαγγελματικούς αλλά και κομματικούς-ψηφοθηρικούς σκοπούς.
2. Μείωση των επιδομάτων προϋπηρεσίας και σταδιακή συρρίκνωση των μισθών στα 586 ευρώ
- Μειώνεται κατά 50% το επίδομα προϋπηρεσίας για τους μακροχρόνια άνεργους (άνω
των 12 μηνών) που προσλαμβάνονται ως υπάλληλοι, γεγονός πους συνιστά
ένα ακόμα βήμα στην κατεύθυνση της πλήρους κατάργησης των επιδομάτων
προϋπηρεσίας και της συρρίκνωσης όλων των μισθών στα όρια του κατώτερου
μισθού των 586 ευρώ.
Το
μέτρο αυτό, το οποίο δικαιολογείται δήθεν σαν μέτρο-κίνητρο μείωσης
της μακροχρόνιας ανεργίας, επανένταξης των επί μακρόν εκτός αγοράς
εργασίας και καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας στις τάξεις των
μακροχρόνια ανέργων, θα έχει στα συγκεκριμένα θέματα την ίδια ακριβώς
(αν)αποτελεσματικότητα με αυτήν που είχε αντιστοίχως η μείωση του
μισθολογικού κόστους για τους νέους κάτω των 25 ετών.
- Αναφέρεται στη φύση του νέου ελάχιστου νομοθετημένου μισθού διευκρινίζοντας ότι ως τέτοιος «νοείται μια μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς» σηματοδοτώντας την κατάργηση οποιονδήποτε προσαυξήσεων (από επιδόματα, τριετίες κλπ) στον βασικό κατώτερο μισθό των 586 ευρώ.
3. Πλήρης απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, μέσω της πιλοτικής εφαρμογής σε τρεις τουριστικές περιοχές.
Με
το γνωστό επιχείρημα περί «άρσης των εμποδίων στον
ανταγωνισμό»απελευθερώνει τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές,
όχι μόνο των μικρών μέχρι 250 τ.μ., αλλά όλων ανεξαρτήτως μεγέθους, σε τρεις «τουριστικές περιοχές».
Η
διάταξη του νομοσχεδίου για «πιλοτική»δήθεν εφαρμογή λειτουργίας των
καταστημάτων και τις 52 Κυριακές στις τουριστικές περιοχές, είναι φανερό
ότι σηματοδοτεί τη γενικευμένη οριστική και αμετάκλητη κατάργηση της αργίας Κυριακής.
4. Κατεδάφιση των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και της προστασία τους από την ασυδοσία των σχολαρχών.
- Οι καταγγελίες σύμβασης θα γίνονται αναιτιολόγητα και μαζικά και καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, με μόνο όριο τα όσα προβλέπονται για τον ευρύτερο ιδιωτικό τομέα
- Ελαχιστοποιείται το ποσό της αποζημίωσης
- Οι καταγγελίες σύμβασης δεν θα ελέγχονται, πλέον, από τα υπηρεσιακά συμβούλια ως προς τη νομιμότητα και την καταχρηστικότητά τους, όπως ίσχυε ως σήμερα.
- Όλες
οι πτυχές της σχολικής ζωής και της εργασιακής κατάστασης των ιδιωτικών
εκπαιδευτικών παύουν ουσιαστικά να εποπτεύονται από το κράτος.
Ωρολόγια προγράμματα, βαθμοί, εξετάσεις, μισθολογικές καταστάσεις των
εκπαιδευτικών, καταγγελίες σύμβασης δεν θα ελέγχονται πια από κανέναν,
παρά μόνο από το σχολάρχη, γεγονός που θα προκαλέσει γιγάντωση της
ανομίας στα ιδιωτικά σχολεία.
5.
Απολύσεις υπαλλήλων του δημοσίου τομέα σε διαθεσιμότητα με
περιορισμένες αποζημιώσεις και χωρίς εξαίρεση για τις γυναίκες σε τοκετό
ή λοχεία
- Η αποζημίωση απόλυσης στο δημόσιο, περιορίζεται κατά τη ρητή πρόβλεψη της διατάξεως «…μόνο λόγω κατάργησης θέσης.» Δεν
καταβάλλεται δηλαδή αποζημίωση απόλυσης στις περιπτώσεις που υφίσταται
τοποθέτηση σε διαθεσιμότητα και στη συνέχεια απόλυση χωρίς κατάργηση
θέσης.
- Ως βάση υπολογισμού της
περιορισμένης καταβολής της αποζημίωσης απόλυσης λαμβάνεται μόνο ο
βασικός μισθός και όχι το σύνολο του μικτού μισθού όπως γίνεται στον
ιδιωτικό τομέα
- Αφαιρείται από
την αποζημίωση απόλυσης μέρος των αποδοχών που έλαβε ο υπάλληλος κατά
την διαθεσιμότητα, με τον τρόπο που αναφέρεται στη διάταξη. Δηλαδή, η
προβλεπόμενη περιορισμένη αποζημίωση απόλυσης μειώνεται ακόμη
περισσότερο με τον καταλογισμό σε αυτήν μέρος των αποδοχών της
διαθεσιμότητας.
- Η αποζημίωση απόλυσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ
- Δεν
προβλέπεται ουσιαστική προστασία από την απόλυση για τις γυναίκες σε
διαθεσιμότητα οι οποίες βρίσκονται πριν και μετά τον τοκετό, παρά μόνο η
παράταση της διαθεσιμότητάς τους κατά 12 μήνες μετά τον τοκετό,
η οποία στη λήξη της οδηγεί στην απόλυσή τους. Σημειώνεται ότι παρά τις
αντεργατικές ρυθμίσεις των τελευταίων ετών στον ιδιωτικό τομέα, ισχύει
απαγόρευση απόλυσης ή προειδοποίησης απόλυσης για χρονικό διάστημα
έως και 18 μήνες μετά τον τοκετό. Για το δημόσιο όπως είναι διαμορφωμένη
η διάταξη αυτή δεν προσφέρει απόλυτη προστασία της εργαζόμενης, παρά
μόνο προσωρινή αναστολή της απόλυσής της.
6. Άλλες δυσμενείς για τα εργασιακά διατάξεις
- Κατάργηση της υποχρέωσης ανάλυσης των αποδοχών βάση της οικείας Συλλογικής Σύμβασης
στο εκκαθαριστικό σημείωμα μισθοδοσίας, επιβεβαιώνονταςτην ουσιαστική
κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων και την αντικατάστασή τους από τις
ατομικές συμβάσεις εργασίας. Επίσης για πρώτη φορά ορίζεται σαφώς ότι δεν απαιτείται υπογραφή του εργαζόμενου σε αποδεικτικό χορήγησης του εκκαθαριστικού σημειώματος.
- Κατάργηση της υποχρέωσης υπογραφής του εργαζόμενου στο βιβλίο αδειών,
γεγονός που δημιουργεί πρόβλημα τον έλεγχο της χορήγησης της
κανονικής αδείας στους εργαζόμενους και αντίστοιχα στην τιμωρία των
παραβατών εργοδοτών.
- Κατάργηση της υποχρέωσης έγκρισης του Υπουργού Εργασίας ( μετά από γνωμοδότηση του ΑΣΕ) για διαθεσιμότητες μισθωτών σε επιχειρήσεις άνω των 5000 εργαζομένων. (Η διάταξη αυτή εκτός από αντεργατική είναι και προφανώς φωτογραφική
καθώς δεν υπάρχουν πολλές τέτοιες επιχειρήσεις στη χώρα και
πιθανότατα είναι προίκα για το ξεπούλημα κάποιας –πρώην- ΔΕΚΟ , ίσως της
ΔΕΗ).
- Οριστική κατάργηση
των διατάξεων οι οποίες αφορούσαν στη δυνατότητα αυτασφάλισης με
υποχρεωτική συμμετοχή του εργοδότη στις περιπτώσεις απόλυσης
εργαζομένων κοντά στο όριο συνταξιοδότησης (ηλικίας 55-64 ετών), στις
οποίες μπορούσαν να ενταχθούν οι εργαζόμενοι μέχρι 31-12-2012.
Β) ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
1.Κατάργηση πόρων των ασφαλιστικών ταμείων
- Καταργείται
από 1.1.2015 το σύνολο σχεδόν των κοινωνικών πόρων του ΕΤΑΑ, του ΝΑΤ
και των ταμείων επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ του ιδιωτικού και
δημόσιου τομέα,
γεγονός που συνιστά ένα ισχυρό πλήγμα στα έσοδα του συνταξιοδοτικού
συστήματος και ένα ακόμα βήμα προς την ισοπέδωση των συντάξεων στο
άμεσο και μακροπρόθεσμο διάστημα. Σημειώνεται ότι κοινωνικοί πόροι και
τα έσοδα από άλλες πηγές – πλην κοινωνικών εισφορών και κρατικών
επιχορηγήσεων – αποτελούσαν το 2011 το 10,5% των συνολικών εσόδων όλου του συστήματος κοινωνικής προστασίας στη χώρα μας. Η
κατάργηση κοινωνικών πόρων που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο θα
δημιουργήσει στα ταμεία επικούρησης και πρόνοιας πρόσθετο χρηματοδοτικό
κενό 350 εκατ. ευρώ περίπου.
- Η παραπάνω κατάργηση κοινωνικών πόρων ύψους 350 εκατ. ευρώ δεν θα είναι η μόνη καθώς ο πολυνόμος προβλέπει ότι, σημαντικοί κοινωνικοί πόροι του ΟΓΑ και του ΟΑΕΕ θα εισπράττονται από το Υπουργείο Οικονομικών και όχι από τους ίδιους φορείς, στους οποίους θα αποδίδονται ετησίως. Εκτός από τις άμεσες επιπτώσεις στη ροή των εσόδων αυτών των φορέων και άρα στη βραχυχρόνια χρηματοδοτική τους ρευστότητα,
το παραπάνω μέτρο ενέχει το σοβαρό κίνδυνο – λόγω πολιτικής
σκοπιμότητας και πιθανής μεθόδευσης – ενσωμάτωσης των εσόδων από τους
κοινωνικούς πόρους των ταμείων κύριας σύνταξης στον υπολογισμό του συνολικού ύψους των κρατικών επιχορηγήσεων που δίδονται προς αυτά, που υπόκειται στους μνημονιακούς περιορισμούς βάσει δεσμευτικών στόχων.
2.Μειώνονται
δραστικά οι επικουρικές συντάξεις με την κατάργηση των κοινωνικών πόρων
και με την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού τους
- Μειώνονται
δραστικά οι επικουρικές συντάξεις με αλλαγή του τρόπου υπολογισμού τους
και με την μετατροπή της επικουρικής ασφάλισης σε κεφαλαιοποιητικό
σύστημα με ατομικές μερίδες για κάθε ασφαλισμένο ξεχωριστά.
Προτείνεται αλλαγή του χρονικού σημείου μετατροπής των επικουρικών
συντάξεων σε καθορισμένων εισφορών νοητής κεφαλαιοποίησης. Όχι δηλαδή
αναδρομικά από το 2001 όπως προέβλεπε το αρ. 39 του Ν. 4052/2012 αλλά
από το 2014. Επειδή το έλλειμμα εσόδων θα συμπέσει με την έναρξη από
1.7.2014 του νέου συστήματος υπολογισμού και αναπροσαρμογής των
επικουρικών συντάξεων, αναμένεται ότι από κοινού θα επιφέρουν μεγάλη
μείωση παροχών.
- Η
αναμενόμενη δραματική μείωση των επικουρικών συντάξεων από 1.1.2015
απορρέει λογικά από το νέο σύστημα υπολογισμού του ποσού της σύνταξης:
το «συντελεστή βιωσιμότητας»,
που θα αναπροσαρμόζει σε ετήσια βάση το ύψος των νέων και των ήδη
καταβαλλόμενων συντάξεων ώστε να αποφεύγεται η δημιουργία ελλειμμάτων σε
κάθε ταμείο, αποκλείοντας τη μεταφορά πόρων από τον κρατικό
προϋπολογισμό.
- Η
κατάργηση από 1.1.2015 των κοινωνικών πόρων των ασφαλιστικών ταμείων θα
έρθει να προστεθεί στους υπόλοιπους παράγοντες μείωσης των εσόδων τους (μείωση αποδοχών και απασχόλησης, αύξηση αριθμού ανασφάλιστων λόγω αδυναμίας καταβολής εισφορών), οδηγώντας τις επικουρικές συντάξεις σε δραματική μείωση.
3.Μείωση
των ασφαλιστικών εισφορών και κατά συνέπεια των εσόδων της κοινωνικής
ασφάλισης κατά τουλάχιστον 1 δις τον χρόνο. Κατάργηση των οικογενειακών
επιδομάτων και των επιδομάτων μητρότητας του ΟΑΕΔ
- Γίνεται μείωση εισφορών 2,9% για τους εργοδότες
(1% στράτευση, 1% ΔΛΟΕΜ, 0,20% ΛΑΕΚ και 0,25% ΕΛΠΕΚΕ) και 1% (ΔΛΟΕΜ)
για τους εργαζόμενους, η οποία θα επιφέρει μια σημαντική ελάφρυνση για
τους εργοδότες και μια μικρή αύξηση των μισθών για τους εργαζόμενους
-π.χ. για μεικτές αποδοχές 1.000 ευρώ το μήνα, το όφελος είναι 11 ευρώ
για τον εργαζόμενο και περίπου 28 ευρώ για τον εργοδότηΗ μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων και εργοδοτών κατά 3,9% επιπλέον της μείωσης 1,4% των εργοδοτικών εισφορών αποστερεί το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης από έσοδα τουλάχιστον της τάξης του 1 δισ. ευρώ τον χρόνο.
- Καταργούνται τα οικογενειακά επιδόματα αλλά και τρεις ακόμη παροχές ,το επίδομα στράτευσης και τα δύο επιδόματα μητρότητας.
200.000 οικογένειες χάνουν τα οικογενειακά επιδόματα του ΟΑΕΔ όπου
αντιστοιχούσε σε 8,22 ευρώ το μήνα για όσους έχουν ένα παιδί, 24,65 ευρώ
για τα δύο παιδιά, 55,47 ευρώ για τα τρία παιδιά, 67,38 ευρώ για τα
τέσσερα παιδιά, 78,68 ευρώ για τα πέντε παιδιά και συνεχίζει αυξανόμενο,
ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Τα δύο επιδόματα μητρότητας που
χορηγεί ο ΟΑΕΔ σε δικαιούχες μητέρες είναι οι συμπληρωματικές παροχές
μητρότητας και η ειδική παροχή προστασίας μητρότητας (30.000 εργαζόμενες μητέρες). Καταβάλλεται σε ασφαλισμένες του Ι.Κ.Α. με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (παρέχουν εξαρτημένη εργασία
4. Αναγκαστική είσπραξη βεβαιωμένων οφειλών από ΗΔΙΚΑ ΑΕ από πληρωμές, δάνεια, αποζημιώσεις, χρηματοδοτήσεις του ΠΔΕ και επιστροφές ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος
- Για
την είσπραξη ληξιπρόθεσμων εισφορών οι ασφαλιστικοί οργανισμοί
παρακρατούν από τις πάσης φύσεως καταβολές δημοσίου (πληρωμές, δάνεια,
αποζημιώσεις αλλά ακόμα και από χρηματοδοτήσεις του Προγράμματος
Δημοσίων Επενδύσεων). Ανώτατο όριο παρακράτησης είναι το ύψος που
αντιστοιχεί στις ετήσιες εισφορές του οικείου ασφαλιστικού φορέα. Οι
επιστροφές ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος σε περίπτωση ληξιπρόθεσμων εισφορών
θα καταβάλλονται απ'ευθείας στον ασφαλιστικό φορέα κατόπιν συμψηφισμού.
Ζητήματα συνταγματικότητας εγείρονται ιδιαίτερα ύστερα από την πρόσφατη
απόφαση του Στε που περιγράφει περιεκτικά το παρακάτω άρθρο: http://www.avgi.gr/article/2158932/ste-antisuntagmatiko-na-min-enimeronontai-oi-forologoumenoi-gia-tis-katasxeseis
5. Παροχές ασθένειας σε ανασφάλιστους με κριτήρια που αποκλείουν τη μεγάλη πλειοψηφία
- Παρέχεται η δυνατότητα κάλυψης παροχών ασθένειας σε είδος μέχρι 28/02/2015 για το ίδιο χρονικό διάστημα της ανανέωσης της παράτασης που έκανε ο πρόσφατος νόμος «Εθνικός Φορέας Εξωστρέφειας» για τους ανασφάλιστους ΙΚΑ. Για τους ασφαλισμενους ΤΣΜΕΔΕ και ΟΑΕΕ βάζουν την απαράδεκτη προϋπόθεση
συνολικού οικογενειακού εισοδήματος μέχρι 12.000 ευρώ, αποκλείοντας
τους ανασφάλιστους που έχουν οφειλές πέρα από την προηγούμενη 3ετία και
που δεν είναι κάτω από το όριο της φτώχειας (σωρευτικά οι προϋποθέσεις!)
Η ιατροφαρμακευτική κάλυψη παρέχεται προσωρινά και με προνοιακά
κριτήρια!
- Για τους ανασφάλιστους υπερήλικες
δε λύνει το μείζον ζήτημα που δημιούργησε ο Ν. 4093/2012, αλλά παρέχει
πάλι ιατροφαρμακευτική κάλυψη προσωρινά και με προνοιακά κριτήρια.
6. Ρυθμίσεις για τον Ο.Α.Ε.Ε.
- Οι εισφορές καταβάλλονται από τους ασφαλισμένους ΟΑΕΕ μηνιαίως και όχι κάθε δίμηνο όπως ισχύει μέχρι σήμερα και
μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα εκείνου στον οποίο ανάγονται,
διαφορετικά από την πρώτη ημέρα του μεθεπόμενου μήνα καθίστανται
καθυστερούμενες και υπόκεινται σε επιβαρύνσεις, σύμφωνα με τις ισχύουσες
κάθε φορά διατάξεις.
- Σε περίπτωση που προκύπτει υποχρεωτική ασφάλιση στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. Και στον Ο.Α.Ε.Ε., ο ασφαλισμένος υπάγεται υποχρεωτικά στον Ο.Α.Ε.Ε.,
για το σύνολο του χρόνου της παράλληλης απασχόλησης, χωρίς δικαίωμα
επιλογής ασφαλιστικού οργανισμού, εφόσον ο χρόνος ασφάλισης στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. υπολείπεται των 25 ημερών ασφάλισης ανά μήνα.
αναδημοσίευση από http://sismanoglio.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου